Sunday, June 17, 2007

en vacker värld

jag skriver aldrig något längre.
kanske har jag börjat tvivla på mina ords värde.
kanske vill jag inte att någon annan än jag själv ska ha tillgång till mina tankar.
kanske tycker jag att mina ord ger en felaktig bild av mig själv.
eller får jag helt enkelt inte ro till att reflektera längre.

jag sover som bäst om dagarna.
fick ta en tupplur innan och klev då in i en enormt vacker värld.
jag visste när jag såg, att det var där jag ville bo.
gärdsparken. ett minne från en annan dröm.
kanske ett minne från en barndomsutflykt, jag vet inte.
men ganska fascinerande när man tar med sig gamla drömmar in i nya.
idag fick just den platsen ett namn.
gärdsparken.
ett ansikte att känna igen på en balkong.
i vaket tillstånd känner jag inte alls igen det men i drömmen visste jag var jag sett henne förut.
växter klättrade på husen, vilket fick mina pupiller att vidgas.
för pupillerna vidgas just när man ser något vackert.
en tredje plats. skogen delades av ett stort majsfält.
en skog som börjat bli röd med otroligt starka färger.
och majsfältet. känslan av att ta ett kliv in och bara stå där.
det var så himla mysigt. de var liksom högre än mig själv.
jag tyckte till och med att det var romantiskt.
allting var så vackert att jag stretade emot när verkligheten ville ha mig tillbaka.
för jag vet inte om jag kan återvända dit. men jag vet att jag vill.


och nu: mysstund med mig själv.
jag njuter av de stunderna. när jag faktiskt kan koppla av och bara vara.
leva stressfritt, inga rastlösa ben som skakar när jag sitter ner.
så jag ska koka lite te, bryta en bit choklad och krypa ihop i min skinnsoffa i mina mjukisbyxor och öppna alla sinnen till om en pojke. då är livet fint.

jag minns en sommar då jag verkligen trivdes i mitt eget sällskap.
alla mysiga nattfilmer på tv 3. kunna känna enorm frihet över att inte ha någon tid att passa dagen efter. inga måsten som tyngde ner.

nej. koka det där teet nu.
jag har bara ett litet källarfönster och det har regnat hela helgen.
men nu, just nu, hade det gärna fått stänka några droppar mot mitt fönster.

No comments: